Czy warto inwestować w ciepłą wodę na jachcie?

łazienka na jachcie

Czy warto inwestować w ciepłą wodę na jachcie?

Kategoria : Aktualności

Ciepła woda i ogrzewanie na jachcie do niedawna stanowiły synonim luksusu. Od kilku lat sytuacja się jednak korzystnie zmienia, a instalacje grzewcze i bojlery jachtowe stają się ogólnodostępnym wyposażeniem łodzi. Wielu właścicieli jachtów zadaje sobie pytanie, w jaki sposób działają systemy podgrzewania wody oraz czy inwestycja w nie jest opłacalna? Spróbujmy odpowiedzieć na te pytania i sprawdźmy, jak zbudowany jest bojler jachtowy oraz od jakich elementów uzależnione jest jego poprawne funkcjonowanie.

 

Bojler jachtowy. Luksus czy pragmatyzm?

Bojler jachtowy to kompaktowe urządzenie, którego celem jest podgrzanie wody użytkowej w trakcie rejsu. Nowoczesne bojlery nie zajmują wiele miejsca, a ich konstrukcja nie jest skomplikowana. Elementy bojlera z powodzeniem można umieścić pod zabudową jachtu, dzięki czemu instalacja nie będzie widoczna i nie zaburzy odbioru estetycznego. Bojler jachtowy to bardzo duże udogodnienie, znacząco zwiększające komfort żeglowania. Możliwość korzystania z ciepłej wody przydaje się zwłaszcza w trakcie długich podróży. Bojlery jachtowe produkowane są ze stali nierdzewnej i charakteryzują się opływowymi kształtami, wytrzymałością na obciążenia i uszkodzenia mechaniczne oraz odpornością na destrukcyjny wpływ wilgoci i soli morskiej.

 

Obudowa bojlera jest aluminiowa lub tworzona ze stali szlachetnej albo tworzywa sztucznego. Niektóre modele posiadają dodatkowe wypełnienie z odpornego na wstrząsy plastiku. Warstwą termoizolacyjną w urządzeniu jest pianka poliuretanowa o strukturze zamknięto-komórkowej. Pianki poliuretanowe są odporne chemicznie i biologicznie, a ich właściwości termiczne obejmują znaczny zakres temperaturowy, od –200°C do nawet +135°C. Optymalna grubość gęstej pianki poliuretanowej to 20 milimetrów.

 

Jak działa bojler jachtowy?

Bojler jachtowy łączy w sobie dwie technologie podgrzewania wody. Pierwszą z nich jest wymiennik ciepła czyli wężownica, która instalowana jest w układzie chłodzącym silnika. Zasada działania wężownicy polega na odbieraniu ciepła od pracującego silnika i wykorzystaniu go do nagrzania stalowego zbiornika oraz znajdującej się w nim wody. Warto zwrócić uwagę na bojlery jachtowe z podwójnym wymiennikiem ciepła, na przykład produkowane przez firmę Sigmar Marine. Bojlery jachtowe mają również możliwość podgrzewania wody przy wyłączonym silniku, ponieważ wyposażone są dodatkowo w tradycyjną grzałkę elektryczną, najczęściej o mocy 230V. Niezbędnym elementem wyposażenia jest także termostat, pozwalający na swobodną regulację temperatury wody. Zwróćmy uwagę, czy wybrany model bojlera posiada kompletny zestaw podłączeniowy ze wspornikami mocującymi oraz zawór bezpieczeństwa i zawór zwrotny.

 

Na rynku dostępne są również innowacyjne modele bojlerów, które pozwalają wykorzystać dalsze źródła ogrzewania, takie jak zewnętrzny palnik lub generator. Można je montować zarówno w poziomie do podłogi, jak również w pionie do ściany. Pojemność bojlera można swobodnie dostosować do indywidualnych potrzeb, począwszy od niewielkich 20-litrowych zbiorników aż do znacznie większych 80-litrowych.