Instalacje jachtowe. Najważniejsze informacje

silnik jacht

Instalacje jachtowe. Najważniejsze informacje

Kategoria : Aktualności

Tematyka budowy jachtów w większości przypadków dotyczy zagadnień konstrukcji szkieletu kadłuba, rodzaju dziobów i ruf oraz omasztowania i olinowania. Mówi się o budowie i mocowaniu żagli oraz wyposażeniu jachtu i drobnym sprzęcie pokładowym. To jednak nie wszystkie ważne tematy, które należałoby przy tej okazji poruszyć. Niemniej istota jest kwestia instalacji jachtowych, bez których nie byłaby możliwa praca silnika, korzystanie ze światła, odprowadzanie wody czy nawet załatwianie potrzeb fizjologicznych.

6 najważniejszych instalacji jachtowych

  1. Wodna. Podstawowym elementem instalacji wodnej na jachcie jest zbiornik na wodę, którego wielkość należy dostosować do ilości członków załogi oraz czasu trwania rejsu. Zbiornik uzupełniany jest za pomocą przewodów wlewowych, natomiast wodę rozprowadza się przewodami rozprowadzającymi. W ten sposób może ona dotrzeć do kranu. Bardzo istotnym elementem instalacji wodnej są szczelne zawory. Instalacja wodna rzadko stosowana jest na jachtach śródlądowych.
    • Zęzowa. Służy do odprowadzania wody za burtę z zęzy za pomocą pomp ręcznych lub elektrycznych.
    • Sanitarna. Wykorzystywana jest w postaci przenośnego WC lub instalowana jest na stałe i wymaga w takim przypadku regularnego wypompowywania za pomocą pomp ssąco-tłoczących. Służy do gromadzenia oraz odprowadzania fekaliów.
    • Wody słodkiej. Zbudowana jest z pomp, które umożliwiają pobieranie wody zza burty lub ze zbiornika jachtowego. Zbiorniki wody słodkiej umieszcza się wzdłuż obydwu burt jachtu lub na jego osi.
  2. Gazowa. Instalacja gazowa na jachcie występuje w postaci butli gazowej z propanem-butanem, podłączanej do kuchenki. Bardzo istotna jest szczelność zaworu doprowadzającego gaz oraz sprawność reduktora ciśnienia. Butla gazowa umieszczana jest w schowku rufowym lub dziobowym.
  3. Elektryczna. Jachtowa instalacja elektryczna odpowiada przede wszystkim za oświetlenie. Oświetlenie jachtowe montowane jest w kabinach i na pokładzie, a jego podstawowym zadaniem jest zapewnienie optymalnego poziomu bezpieczeństwa załodze. Każda jednostka pływająca musi poza tym posiadać odpowiednie oznakowanie świetlne. Energia elektryczna pozyskiwana jest z akumulatora 12V, który w razie potrzeby można ładować prostownikiem. Akumulator połączony jest z rozdzielnią i najczęściej umieszcza się go w części rufowej kadłuba. Na większych jednostkach instalowane są generatory prądotwórcze, ułatwiające rozruch silników stacjonarnych oraz zapewniające bezproblemowe funkcjonowanie urządzeń nawigacyjnych w każdych warunkach.
  4. Paliwowa. Podstawowym elementem instalacji paliwowej jest oczywiście silnik. Na jachtach instalowane są iskrowe silniki dwusuwowe lub czterosuwowe, a także wysokoprężne silniki diesla. Silnik może być przyczepny, najczęściej instalowany w studzience kokpitowej lub stacjonarny. Paliwo magazynowane jest w zbiornikach, połączonych przewodami z silnikiem
  5. Wentylacyjna. Instalacja wentylacyjna umożliwia wymianę powietrza w kabinie.
  6. Grzewcza. Coraz popularniejsze staje się instalowanie na jachtach ogrzewania oraz bojlerów, zapewniających ciepłą wodę. Bojlery jachtowe są kompaktowe i wykorzystują wymiennik ciepła oraz grzałkę elektryczną. Bojler wody użytkowej często tworzy jednolity układ grzewczy z agregatem do rozprowadzania ciepła. Na jachcie można również zainstalować bardziej ekonomiczne ogrzewanie powietrzne.