Telefon   +48 537-495-895

Telefon   +48 604-779-988

Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czym charakteryzują się stery strumieniowe?

Sery strumieniowe stanowią istotne wyposażenie nowoczesnych jachtów oraz mniejszych jednostek pływających. Umożliwiają one bardziej precyzyjne sterowanie szczególnie podczas manewrowania w portach lub marinach, gdzie osiągane przez łódź prędkości są niewielkie. Podpowiadamy, dlaczego warto wybrać stery strumieniowe oraz na co zwrócić uwagę podczas ich kupna.

Czym są stery strumieniowe?

Stery strumieniowe to urządzenia montowane na jednostkach pływających już od lat 60. XX wieku. Umożliwiają one manewrowanie statkami zarówno niepłynącymi i płynącymi z małymi prędkościami, w których stery śrubowe nie działają w pełni skutecznie. Dziś stery strumieniowe montowane są w większości nowo projektowanych i budowanych statków. Możliwe jest też ich zamontowanie na już istniejących, starszych jednostkach pływających. Dzięki tego typu rozwiązaniu znacząco obniżają się koszty eksploatacji statku, ale tez poprawia się bezpieczeństwo podczas manewrowania. Pozwala ona na obracanie statku wokół osi obrotu podczas postoju lub przy bardzo małych prędkościach statku, a działanie steru polega na nadaniu siły naporu prostopadle do płaszczyzny symetrii jednostki poniżej linii wodnej. To sprawia, że jacht zaczyna się obrać już przy minimalnej pracy silnika.

Podział silników strumieniowych

Podobnie jak w przypadku wielu urządzeń, również silniki możemy podzielić na kilka rodzajów. I tak możemy dzielić je ze względu na rodzaj pędników, rodzaj napędu, sposoby rozruchu, zastosowane śruby oraz rodzaj zasilania. Obecnie na mniejszych jednostkach pływających najczęściej montowane są stery strumieniowe tunelowe z napędem asynchronicznym.

Napęd silników strumieniowych

Silniki strumieniowe zużywają najwięcej energii ze wszystkich urządzeń montowanych na jednostkach pływających. Z reguły napędzane są silnikami asynchronicznymi, rzadziej silnikami synchronicznymi czy wysokoprężnym silnikiem spalinowym. Moc silnika strumieniowego podczas rozruchu bliska jest wartości elektrowni statku przez co na większych jednostkach pływających mogą występować problemy z utrzymaniem parametrów sieci okrętowej. Dlatego jeszcze na etapie projektowania warto uwzględnić pobór prądu podczas pracy silnika strumieniowego oraz energii niezbędnej do jego rozruchu. W przypadku montażu silnika strumieniowego na istniejącej jednostce należy zadbać o dodatkowe źródło energii.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.